האם תהיתם פעם מדוע פוסטים של אנשים מתאמנים מרגיז אתכם כל כך? הסיבה נמצאה סוף סוף. על פי מחקר חדש לאנשים שמפרסמים תמונות קבועות של עצמם בעת רכישת מנוי לחדר כושר ולאחר מכן, תמונות של אימוני הכושר שלהם בפייסבוק ובאינסטגרם, יש סיכוי גבוה יותר להיות נרקיסיסטים או לפחות להפגין תכונות אישיות נרקיסיסטיות – בטח לא מה שהם חשבו שתשקף עליהם התמונה מחדר הכושר.
במחקר שנערך ע"י חוקרים באוניברסיטת ברונל מלונדון, נבדקו 555 פרופילים של משתמשי פייסבוק שמילאו סקר שבודק את חמשת תכונות האישיות הבולטות ביותר (מוחצנות, נוירוטיות, פתיחות, נעימות ומצפוניות) בנוסף בדיקה של ערכם העצמי. לאחר שהתבוננו בתוצאות גילו החוקרים מספר נתונים מגמתיים: אנשים אשר נוטים לחוסר ביטחון מפרסמים פוסטים רבים על מערכת היחסים שלהם, אנשים מצפוניים מפרסמים על ילדיהם ונרקיסיסטים לא מפסיקים לפרסם תמונות והשתפכויות לגבי משטר הדיאטה והכושר שלהם.
המפתח להבנת המחקר הוא ההבנה שאנשים עם הפרעה נרקיסיסטית זקוקים לאישרור מהחברה, וזוהי הסיבה שהם מפרסמים כל כך הרבה מלכתחילה. נרקיסיסטים אוהבים הכרה, ולייקים ותגובות מספקים את כמות תשומת הלב הדרושה להם. פוסטים על ירידה במשקל, על השתתפות בשיעור זומבה, על הצלחה בשיעור BodyCombat, או על הישגי כושר, צפויים להשיג תגובות חיוביות רבות.
כמובן שהדבר לא אומר שחבריו של המפרסם בהכרח מתרשמים מהמאמץ. פרופסור טארה מרשל מאוניברסיטת ברונל הבריטית מסבירה "למרות שהתוצאות מראות כביכול שהפרסומים הנרקיסיסטיים משתלמים לייקים ותגובות, ייתכן וזוהי דרכם של החברים להפגין תמיכה מנומסת בעוד הם מתנגדים לכך בסתר." ועדיין, לבחור שהעלה תמונה מיוזעת מול המראה בחדר הכושר, זה כנראה לא באמת אכפת.
חשוב לציין כי פרסום תמונות מחדר הכושר או האימונים בחוץ הם לאוו דווקא שליליים וציונים גבוהים במבחני אישיות נרקיסיסטיים נפוצים מאוד בחברה המודרנית המושפעת מאוד מהאינטרנט והרשתות החברתיות. חשוב לזכור כי לחבריכם יש סיבה לפרסם את אשר הם מפרסמים על בדף האישי שלהם. הם לא מפרסמים תיעוד מפורט ומאוזן של חייהם אלא בחירות ספציפיות שבחרו שתראו וזאת כדי לקבל את תשומת הלב הנדרשת או החיזוק החברתי.
אז בפעם הבאה שאתם רוכשים מנוי לחדר כושר ומגיעים להתאמן, זכרו להתמקד בעיקר באימון ופחות בתמונות ואל תשכחו שתמונות חדר כושר לעתים רחוקות יציגו שיפור דרמטי יותר וישחררו אתכם מהנטל המחייב בדיווח מיידי לחבריכם הווירטואליים.